Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maxbor
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Maków Podhalański
|
Wysłany: Nie 22:22, 27 Lip 2008 Temat postu: O elektrowozach |
|
|
Elektrowóz, lokomotywa elektryczna – pojazd szynowy zasilany energią elektryczną z zewnętrznego źródła (w odróżnieniu od lokomotywy akumulatorowej), wyposażony w silnik lub silniki elektryczne.
Zasilanie odbywa się zazwyczaj za pośrednictwem przewodu jezdnego zawieszonego nad torem, odbieraka prądu (pantografu) i szyn jezdnych stanowiących przewód powrotny. Istnieją systemy zasilania z trzeciej szyny, bez sieci (np. metro, koleje brytyjskie).
Stosuje się różne systemy zasilania, najczęściej:
prąd stały 1.5 kV (Francja, Holandia), 3 kV (Polska, Włochy, Czechy, Belgia, Rosja)
prąd przemienny 16,7 Hz - 15 kV (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
prąd przemienny 50 Hz - 25 kV (Francja, Czechy, Rumunia)
Przetwornica przetwarza wysokie napięcie w niskie, potrzebne np. do zasilania instalacji oświetleniowej i sterowania lokomotywą.
Elektrowóz posiada kilka systemów zabezpieczeń instalacji elektrycznej, np.: wyłącznik szybki, wyłącznik nadmiarowy, wyłącznik zanikowo-napięciowy.
Lokomotywy elektryczne osiągają największe moce spośród wszystkich typów (parowóz, spalinowóz), w Polsce do ponad 4 MW (ET42).
Przykłady polskich elektrowozów:
- EU07
- EU06
- EP07
- ET21
- ET22
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
gagar
Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Iławy
|
Wysłany: Śro 21:53, 29 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Jeszcze jest więcej elektrowozów np.: EU43 , ET41 , ET42 , ET40.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Piotrek0804
Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Czw 14:39, 27 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
maxbor napisał: |
Przykłady polskich elektrowozów:
- EU07
- EU06
- EP07
- ET21
- ET22 |
gagar napisał: | Jeszcze jest więcej elektrowozów np.: EU43 , ET41 , ET42 , ET40. |
Tam jest napisane przykłady, a nie wszystkie elektrowozy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
gagar
Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Iławy
|
Wysłany: Czw 16:16, 27 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Od nadmiaru głowa nie boli Im więcej tym lepiej , gdy to przeczyta początkujący MK to będzie chociaż wiedział ze są takie lokomotywy.
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Sebek13sebek
Moderator
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zalewo
|
Wysłany: Sob 15:39, 13 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
EU07-dwuosiowa lokomotywa Polskiej produkcji produkowana w latach 1965-1992 w zakładach Pafawag i HCP.Lokomotywa EU07 jest odpowiednikiem lokomotywy EU06 , która była produkowana w Angli.EU06 została sprowadzona do Polski w 1962 roku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Sebek13sebek
Moderator
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zalewo
|
Wysłany: Sob 15:42, 13 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
ET22-trzyosiowa lokomotywa elektryczna wyprodkukowa w Polsce w zakładach Pafawag w latach 1969-1989.120 tonowa lokomotywa przeznaczona jest do przewozów ciężkich pociągów towarowych.Lokomotywa ET22 przez polskich maszynistów i MK jest nazywana bykiem lub helmutem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Sebek13sebek
Moderator
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zalewo
|
Wysłany: Sob 15:45, 13 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
EU43-dwuosiowa niemiecka lokomotywa elektryczna produkowana przez zakłady Bombardier w latach.Lokomotywa może uzyskiwać wysokie prędkości takie jak 160 km/h.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Sebek13sebek
Moderator
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zalewo
|
Wysłany: Sob 15:47, 13 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
EP09-dwuosiowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do przewozów pasażerskich.Lokomotywa EP09 została wyprodukowana w zakładach w Pafawagu w latach 1986-1997.Przez polskich maszynistów i MK jest nazywana epokami i jagódkami(w malowaniach niebieskich).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
przemek19840
Gość
|
Wysłany: Czw 6:51, 18 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
No skoro piszemy o Elektrykach to ja zaprezentuje Maszynę która jest częstym gościem na stacji która reprezentuje jest to Lokomotywa ET41(Jamnik)
ET41 (typ 203E) - normalnotorowa elektryczna dwuczłonowa lokomotywa towarowa produkcji polskiej produkowana w latach 1977 - 1983 w zakładach HCP w Poznaniu. Przez kolejarzy nazywana "jamnikiem" lub "Bolkiem i Lolkiem".
Opis
Lokomotywa ta stanowi połączenie dwóch elektrowozów serii EU07 w dwuczłonowy pojazd szynowy, w którym wprowadzono niewielkie zmiany (m.in. usunięcie dwóch kabin maszynisty w lokomotywach EU07 i zastąpienie ich balastem, wprowadzenie samonośnego pudła z ostojnicą zamiast konstrukcji z cienkich blach, wzmocnienie blachy pudła). Oba człony połączono sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego oraz umożliwiono przejście pomiędzy sekcjami, z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. Sekcje oznaczone zostały literami "A" i "B".
W 1976 został opracowany projekt tej lokomotywy w Zakładach Metalowych Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, zaś produkcja seryjna ruszyła w 1977 roku. Wyprodukowano 200 sztuk jako typ fabryczny 203E z czego 3 pojedyncze człony w latach 90. przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07. Produkcję zakończono w 1983 roku z powodu spadku zapotrzebowania na przewozy towarowe.
Eksploatacja
Lokomotywa ET41 posiada charakterystykę uniwersalną. Może prowadzić wyjątkowo ciężkie pociągi pasażerskie (o masie do 700 ton) z prędkością maksymalną 125 km/h lub pociągi towarowe o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h (teoretycznie możliwe jest ciągnięcie lokomotywą ET41 pociągu o masie do 5000 ton).
Ostatnio zmieniony przez przemek19840 dnia Czw 6:53, 18 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
gagar
Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Iławy
|
Wysłany: Pią 11:44, 19 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
W wakacje widziałem jak przez przejazd kolejowy jechały 2 x ET41 z węglarkami. Zdziwiło mnie to , z tego względu że nie jeżdżą w moich terenach ET41 i jeszcze na dodatek że 2 szczepione.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
Sebek13sebek
Moderator
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zalewo
|
Wysłany: Pią 14:19, 19 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Oooo...Jamnik w Ilawie??No prosze i do tego złączone.W Iławie Jamniki nie za często jeżdżą.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
przemek19840
Gość
|
Wysłany: Pią 18:01, 19 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
A za to ja jamnika widuje dosyć często średnie 3 razy dziennie jak jedzie do Połańca z węglem lub jak wraca już rozładowany
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/xandblue/images/spacer.gif) |
|